PUBLIC

Empowering Women Candidate for upcoming Local Elections

  ADMIN
  06 June 2017

Federation of Sri Lankan Local Government authorities was organized a program series to make awareness on 25 per cent quota of women participation in upcoming election. 26 programs were held island wide and female activists who represent main political parties were participated for this program series. This great project was funded by Canadian high Commission.

The inauguration of this program series was held at the head office of Sri Lankan freedom party with the participation of ...


PUBLIC

FSLGA facilitates to develop Standard By-Laws for Economic Development in North Central Province

  ADMIN
  07 June 2017

FSLGA facilitated to North Central Provincial council to prepare ten (10) By-Laws to regulate, Supervise and Control Income sources related to Local Economic Development in Local areas under the LED project. Particular By-Laws were published on the Government gazette No. 1960/32 dated 30th March 2016.

Following By-Laws were published : (1) Regularizing, Supervising and Controlling the maintenance of Eating Houses, Restaurants and Tea or Coffee Shops (2) Regularizing, Supervising and Controlling the maintenance of Hotels (3) regularize, supervise and control ...


PUBLIC

SRI LANKA DELEGATION TO SOUTH AFRICA – URBAN PLANNING LEARNING EXCHANGE (2017 MARCH)

  NEWS EDITOR
  14 June 2017

From the 27th to the 30th of March, the city of eThekwini welcomed a high-level delegation from the Sri Lankan Federation of Local Authorities (​FSLGA) to discuss how to develop inclusive urban policies, within the context of a city’s transformation process. Sri Lanka is currently shifting from being a country with violent unrest to a stable situation  – a shift which South Africa experienced as well. Coming from a comparable background, the exchange aimed at exchanging about South Africa’...


PUBLIC

"We must Encourage and Empower potential Women Candidates who represent Minor Political Parties" FSLGA says

  ADMIN
  27 June 2017

Minor political parties play a smaller role than a major party in a country's politics and elections. The difference between minor and major parties can be so big that the membership total, donations, and the candidates that they are able to produce or attract are very distinct. Some of the minor parties play almost no role in a country's politics because of their low recognition, vote and donations. Minor parties often receive very small numbers of votes at an election (to the point of losing any candidate nomination deposit.) The method of voting can also assist or ...


PUBLIC

FSLGA collaborates with University of Huddersfield and University of Colombo to support the development of Sendai Framework ‘Words into action” implementation Guide for DRR Governance at the local level

  ADMIN@FSLGA
  12 July 2017

University of Huddersfield collaborated with FSLGA and University of Colombo to conduct a consultative meeting aimed at supporting the development of Sendai Framework ‘Words into action” implementation Guide for DRR Governance at the local level.
Good governance has to be at the very heart of DRR means and outcomes. A shift towards governing risks with a proactive and forward- looking perspective will be the key. This requires decentralized structures with strong framework to support policy implementation, with a clear understanding of responsibilities, and clear incentives towards action, as well as mechanisms to monitor progress, facilitate implementation ...


PUBLIC

2016 අංක 12 දරණ තොරතුරු පනත ගැන දැනගනිමු (පළමු කොටස)

  ADMIN
  14 July 2017

තොරතුරු දැනගැනීමේ පනත විමසමු
නිමේෂ තිවංකර සෙනෙවිපාල
ශ්‍රී ලංකා පළාත් පාලන ආයතනයන්ගේ සංසදය
 
‘තොරතුරු’ වශයෙන් සැලකෙන්නේ මොනවා ද යන්න පිළිබඳව පවතින සියළු නිර්වචන සම්බන්ධයෙන් සලකා බලන විට ‘තොරතුරු’ යනු ‘කිසියම් දෙයක් පිළිබදව වන කවර ආකාර හෝ ප්‍රශ්නයකට ඇති පිළිතුර’ වශයෙන් හඳුන්වා දීමේ වරදක් නැත. තොරතුරු යන විෂය ඒ තරම් පුළුල් ය. ඒවා දත්ත වශයෙන් හෝ දැනුම වශයෙන් දෙයා’කාර ස්වභාවයක් ගනු ලබන අතර, තොරතුරු වලින් තොරව සමාජයක හෝ වේවා ආයතනයක හෝ වේවා, රටක හෝ වේවා කිසිඳු දෙයකට පැවැත්මක් තිබිය නොහැකිය. රාජ්‍යයක් වශයෙන් ගත්කල තොරතුරුවල වැදගත්කම අති මහත් ය.
 
“තොරතුරු” යන්නට, පහත සඳහන් ඒවායේ භෞතික ස්වරූපය හෝ ස්වභාවය නොසලකා, සටහන්, ලේඛන, සංදේශ, විද්‍යුත් තැපැල්, මත, උපදේශ, මාධ්‍ය නිවේදන, චක්‍රලේඛ, නියම, ලොග් පොත්, ගිවිසුම්, වාර්තා, ප්‍රවෘත්ති පත්‍ර, සාම්පල්, ආදර්ශක, හුවමාරු වන ලිපි, සංදේශ, නීති කෙටුම්පත්, පොත්, පිඹුරු, සිතියම්, චිත්‍ර, රූපසටහන්, රූපමය හෝ ප්‍රස්තාරමය වැඩ හෝ ඡායාරූප,  පරිගණක වාර්තා සහ වෙනත් ලේඛනගත ද්‍රව්‍ය, ඇතුළු යම් ආකාරයකින් ලේඛනගත කරන ද්‍රව්‍ය සහ ඒවායේ යම් පිටපත් ඇතුළත් වේ” (2016 අංක 12 පනත)

පසුගිය කාලය තුළ ‘තොරතුරු’ සම්බන්ධයෙන් අප සමාජය තුළ ද විශාල කතිකාවක් නිර්මාණය වූයේ ය. ඒ තොරතුරු සම්බන්ධව මහජනයා සතු අයිතිවාසිකම් පිළිබදව ය. රාජ්‍ය අංශය සහ මහජනයා අතර තොරතුරු සම්බන්ධයෙන් පවත්නා අයිතිවාසිකම පිළිබදව දිගින් දිගට ම සිදු වූ කතිකාව අවසානයේ දී සාධනීය තැනකට පත් වූයේ එකී අයිතිවාසිකම නීත්‍යනුකූලව තහවුරු කරමින් තොරතුරු දැනගැනීමේ අයිතිවාසිකම සම්බන්ධ පනතක් පාර්ලිමේන්තුවේ දී සම්මත වීමෙනි.
මෙම පනත 2016 අංක 12 දරණ තොරතුරු දැනගැනීමේ අයිතිවාසිකම පිළිබද පනත යනුවෙන් හැදින්වෙයි.
 
තොරතුරු දැනගැනීමේ අයිතිය හරහා රජය අපේක්ෂා කරන්නේ කුමන කරුණක් ද යන්න එම පනතේ පැහැදිලිව දක්වා තිබේ.
“තොරතුරුවලට ප්‍රවේශවීමට ඇති අයිතිවාසිකම සම්බන්ධයෙන් විධිවිධාන සැළසීම සඳහා ද, තොරතුරු වෙත ප්‍රවේශ වීම ප්‍රතික්ෂේප කළ හැකි හේතු නිශ්චිතව දැක්වීම සඳහා ද, තොරතුරු දැනගැනීමේ අයිතිවාසිකම පිළිබඳ කොමිෂන් සභාව පිහිටුවීම සඳහා ද, තොරතුරු නිලධරයන් පත් කිරීම සඳහා ද; තොරතුරු ලබා ගැනීම සඳහා වන ක්‍රියාපටිපාටිය නිශ්චිතව දැක්වීම සහ ඊට සම්බන්ධ හෝ ආනුෂංගික කාරණා සඳහා විධිවිධාන සැළසීම පිණිස ද වූ පනතකි.” (පූර්විකාව, 2016 අංක 12 පනත)

මෙම පනතේ මූලික අභිප්‍රාය වනුයේ රාජ්‍ය අංශයේ විනිවිදභාවය මහජනතාව කෙරෙහි තහවුරු කිරීම ය. නැතහොත් ජනතාවට වගකියනු ලබන රාජ්‍ය අංශයක් ස්ථාපනය කිරීම ය. කාලාන්තරයක් තිස්සේ රාජ්‍ය අංශයේ කටයුතු සම්බන්ධව මහජනතාවට වගවීමේ ලක්ෂණයක් නොපැවති අතර, විශේෂයෙන් මුදල්, සැලසුම්, ජාත්‍යන්තර ගිවිසුම්, ගණුදෙනු, ව්‍යාපෘති ආදි නොයෙක් අංශවලින් ජනතා අභිලාෂයන්ට එරෙහිව ක්‍රියාකාරකම් සිදු කිරීමට රජයන් කටයුතු කළේ, එවන් ප්‍රතිපත්ති හා ක්‍රියාකාරකම් සම්බන්ධ තොරතුරු දැනගැනීමේ ජනතා අයිතිය නීතිය මගින් තහවුරු කර නොතිබූ නිසා ය. මේ නිසා දුෂණ, අක්‍රමිකතා, අවභාවිතා ඉහළ ගිය අතර පසුගිය වසර කිහිපය සම්බන්ධයෙන් සලකා බලද්දී ශ්‍රී ලංකාව ලෝකයේ දුෂිත රටවල් අතර 95 වැනි ස්ථානය දක්වා පහළට වැටි ඇත.

උගත් පාඩම් හා ප්‍රතිසංවිධාන කොමිෂන් සභා වාර්තාව මගින් නිර්දේශ කරන ලද එක් වැදගත් කාරණාවක් වුවත්, දිනෙන් දින ම කල්දමන ලද වැදගත් නීතිමය තත්වයක් වන තොරතුරු දැනගැනීමේ මහජන අයිතිය සම්බන්ධ නීති සම්පාදනය වසර ගණනාවක් ඇදී ගොස් 2016 වසරේ දී ශ්‍රී ලංකා පාර්ලිමේන්තුව මගින් බහුතර ඡන්දයෙන් සම්මත කරගන්නා ලද්දේ ය.

තොරතුරු දැනගැනීම යනු කුමක්ද?
ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ගති ලක්ෂණ සහිත රටක පුරවැසියන් විසින් තෝරා පත්කර ගන්නා ලද නියෝජිත ආයතනය වන රජයේ ක්‍රියාකාරීත්වය පිළිබඳව සොයා දැන ගැනීමේ නීත්‍යනුකූල අයිතිය එම රටේ පුරවැසියන් සතුව පැවතීම, දූෂණයට, වංචාවට, අසාධාරණයට වැට බැඳීමක් වනවා සේ ම රාජ්‍යයේ කාර්යක්ෂමතාවය ද වඩවන්නකි. විශේෂයෙන්ම ජනතා බදු මුදල් ආණ්ඩුව වියදම් කරන්නේ කෙසේද? යන්න පිළිබඳව පාරදෘෂ්‍යභාවයක් තිබීම සහ මූල්‍ය ගනුදෙනු, ටෙන්ඩර් පටිපාටි පිළිබඳව නිල තොරතුරු දැනගැනිමේ හා ලියවිලි පරීක්ෂා කිරීමේ අයිතිය පුරවැසියා සතුව පැවතීම රටට යහපතකි.
එමෙන්ම, ආණ්ඩුව විසින් ජනතාවට නොපමාව ඉටු කළ සේවාවන් රාශියක් පවතින අතර ඒවා සිදු නොවන්නේ නම්, සාධාරණය ඉෂ්ටකර ගැනීම සඳහා නිශ්චිත ක්&...


PUBLIC

FSLGA collaborates with SLFP

  ADMIN
  24 August 2017

FSLGA with SLFP

Federation of Sri Lankan Local Government Authorities (FSLGA) has collaborated with Sri Lankan Freedom Party (SLFP) and International Republican Institute (IRI) to strengthen potential local election candidates through the knowledge of running an effective election campaign, as well as roles and responsibilities as a Local councilor. The first workshop was held in Anuradhapura on 21st and 22nd of August 2017 over 300 participants. Honorable governor of Northern Province of Sri Lanka Mr. Reginald Corey and General Secretary of SLFP/Minister of Agriculture Hon. Duminda Dissanayeke were ...